4 Eylül 1998 yılında Backrub adıyla kurulan Google. Larry Page ve Sergey Brin tarafından arama motoru projesi olarak tasarlanmıştı.
Zamanla haritalar, çeviri, bulut hizmetler, e-posta, ofis programları gibi alanlarda da hizmet vermeye başlayan şirketin en büyük adımlarından biri YouTube'u satın alması oldu.
Google, Şubat 2005'te üç girişimci tarafından ABDde kurulan YouTube'u, kuruluşundan 1 yıl sonra 1,65 milyar dolara satın aldı.
Video paylaşım platformu YouTube, süreç içinde dünyanın en çok ziyaret edilen uygulamaları arasında yer aldı ve bugün itibariyle aylık 2.7 milyar aktif kullanıcıya ulaştı.
Mobil işletim sistemi Android'in ilk versiyonunun Eylül 2008'te sunulması ise dev teknoloji şirketi için bir başka dönüm noktası oldu.
Günde 3.5 milyar arama
Günde yaklaşık 3.5 milyar aramayı işlediği tahmin edilen Google, 19 Ağustos 2004'te dünyanın teknoloji borsası olarak kabul edilen Nasdaq'ta halka arz oldu ve GOOG kısaltması ile şirketin hisseleri işlem görmeye başladı.
Birçok satın alma ile faaliyet alanını genişleten şirket, Apple'ın ardından en değerli şirket unvanını uzunca bir süre elinde bulundurdu. 2015'te ise şirket, tüm markalarını tek bir çatı altında toplamak amacıyla Alphabet adı altında yeniden markalaştı.
Borsada GOOG kısaltmasını kullanmaya devam eden şirket, piyasa değerini 2.3 trilyon doların üzerine taşımayı başardı. Şirketin güncel piyasa değeri ise bugün itibariyle 1.95 trilyon dolar seviyelerinde bulunuyor ve dünyanın en değerli 4'üncü şirketi konumunda yer alıyor.
‘gizliliği ihlal ettiği’ iddiası
Google son yıllarda ise hakkında açılan davalarla gündeme geldi. 2020 yılında şirket hakkında ABD'de açılan davada, kullanıcılarının gizliliğini ihlal ettiği iddia edildi.
Uzun süren dava sürecinin ardından geçtiğimiz aylarda Google, anonim modu üzerinden yapılan aramaların kaydını tuttuğu gerekçesiyle 5 milyar dolardan fazla tazminat ödemeyi ve gizli arama verilerini silmeyi kabul etti.
Şirket, 2022 yılında ise İngiltere ve Hollanda'da toplam 25 milyar avro'luk tazminat davalarıyla karşı karşıya kaldı.
Avrupa'da ise 30'dan fazla medya kuruluşu, bu yıl, reklam teknolojisinde hâkim konumunu kötüye kullandığı iddiasıyla Google aleyhine dava açarak, şirketten 2.1 milyar avro tutarında tazminat talebinde bulundu.
Türkiye'de de soruşturma açıldı
Çatı şirket Alphabet ve Google, Türkiye'de de Rekabet Kurumu tarafından birkaç defa soruşturmaya tabi tutuldu.
Genel arama hizmetleri pazarında hâkim durumda olduğu ve bu hâkimiyetle rakiplerine avantaj sağladığı gibi çeşitli gerekçelerle bugüne kadar Rekabet Kurumu tarafından yürütülen 4 soruşturma kapsamında, Google'a 1.25 milyar lira para cezası verildi.
Google hakkında, Türkiye'de, dikey olarak entegre yapıda faaliyet gösterdiği reklam teknolojisi tedarik zincirinde çeşitli davranışlarla kendi ürün/hizmetlerini kayırdığına ilişkin iddialara yönelik bir soruşturma ise devam ediyor.